Miksi purukumi ja lentäminen eivät sovi yhteen?
Lentäminen on melko turvallista, eikö vain? Seuraavan kerran kun hyppäät siivekkääseen, muista Robert Loftin tarina. Hän oli Eastern Airlinesin lennon numero 401 kapteeni.
Lähestyessään Miamin lentokenttää 29.12.1972 Loft huomasi, että kaikki ei ollut kunnossa. Merkkivalon mukaan laskutelineet eivät toimineet. Loft keskeytti laskeutumisen ja päätti tutkia tilannetta tarkemmin.
Joukkoon liittyivät lennon perämies sekä sattumalta mukana ollut Boeingin mekaanikko. He kaikki ryhtyivät ratkaisemaan sammuneen merkkivalon ongelmaa.
”Hei, mitä täällä oikein tapahtuu?”
Siinä ovat Robert Loftin viimeiset sanat. Viisi sekuntia myöhemmin hänen lentokoneensa sukelsi Evergladesin rämeeseen.
Tutkinta paljasti, että onnettomuuden aiheutti alle kymmenen euron arvoinen polttimo. Lentäjät ja mukana ollut mekaanikko olivat niin kiinnostuneita palaneesta merkkilampusta, että he unohtivat lentää konetta, jossa ei ollut mitään muuta vikaa – laskutelineet olivat ulkona, kuten pitikin.
Loftin tapaus ei ollut ainutlaatuinen. Kyseessä on ilmiö, joka on edelleen lento-onnettomuuksien keskeisimpiä aiheuttajia. Sille on annettu nimikin: Controlled Flight into Terrain (CFIT), vapaasti käännettynä törmäys maahan hallitussa lennossa.
40 prosenttia onnettomuuksista ja reilusti yli puolet kaikista lento-onnettomuuksien kuolemantapauksista johtuvat mainitusta virheestä.* Pelkästään vuosien 1987 ja 1998 välillä Yhdysvaltain ilmavoimat menettivät sen takia 190 henkeä, 98 lentokonetta ja reilusti yli miljardi euroa.
Kyseessä on yksinkertainen ylikuormitustilanne. Tilanne on tuttu kaikille, jotka ovat joskus yrittäneet tehdä liian monta asiaa yhtä aikaa (vaimoni mielestä jo purukumin jauhaminen riittää tuhoamaan keskittymiskykyni).
Asiantuntijatyössä tuntikirjaukset kuuluvat usein kategoriaan ”pakko tehdä turha homma”. Huomio kiinnittyy muihin asioihin, kun keskeisin tehtävä olisi varmistaa yrityksen myyntilaskutus ja palkanmaksukyky.
Vaikka muut työt olisivat kuinka kiireellisiä tahansa, ovat yrityksesi katteet suossa, jos laskutettavia tunteja kompostoituu asiantuntijoidesi muistilehtiöihin. Pikemmin kuin arvaatkaan.
* Lyö esimerkiksi Wikipediaan hakuehdoksi ”controlled flight into terrain”, jos epäilet väittämää.