Miksi toimari antoi kaikille kenkää?
Soitin parin kuukauden radiohiljaisuuden jälkeen taas espoolaisen henkilöstövuokrausfirman tutulle toimarille. Halusin tietää, kuinka hyvin he ovat päässeet eroon kuulakärkikynistä ja paperilapuista.
Olivat kuulemma päässeet hyvin eroon. Olivat päässeet eroon myös työntekijöistään, asiakkaistaan ja toimitiloistaan. Koska toimari sanoi, ettei hänellä ollut enää mihinkään kiire, ajattelin jututtaa häntä hieman pidempään.
Toimarin aika oli parin kuukauden ajan kulunut tulipalojen sammutukseen, eikä hänellä ollut verkossa olevasta tuntikirjauksesta mitään kommentteja. Totesi sen osoittautuneen hieman sekavaksi alkuinnostuksen jälkeen ja käyttö oli jäänyt lyhyeen.
“Ei se mitään olisi muuttanut, vaikka olisikin ollut käytössä. Alamäkemme alkoi jo pari vuotta sitten. Huomasin sen vain liian myöhään. Kirjanpitäjämme teki luokatonta työtä ja jätti osan velvollisuuksistaan hoitamatta. Edeltäjänikään ei ollut riittävän jämäkkä toimitusjohtaja, joten tärkeistä asioista lipsuttiin turhan usein.”
Haa! Löysin taas ongelman. Itse asiassa, huomasin että aiemmin löytämäni ongelma olikin merkittävä syy siihen, että toimari joutui pistämään lapun luukulle.
Esitin toimarille hienovaraisesti asiani.
Olisiko bisneksesi vielä hengissä, jos sinulla olisi ollut käytössäsi hyvä tuntiseuranta? Kuvittele tilanne, että vuokratyöntekijöidesi tuntikirjaukset olisivat menneet jo vuosia sitten suoraan keskuspalvelimelle. Siellä ne olisivat olleet automaattisesti palkanlaskennan ja laskutusjärjestelmän käytettävissä.
Olisit voinut tehdä kattavaa työvuorosuunnittelua ohjelmalla, joka tulkitsee eri alojen työehtosopimukset automaattisesti. Asiakaslaskut olisivat tuloutuneet nopeammin. Kaikki tehdyt tunnit olisi varmasti laskutettu. Kirjanpitäjäsi olisi voinut keskittyä olennaiseen sen sijaan, että takoo työtunteja paperilapuilta moneen eri järjestelmään. Sinulle olisi jäänyt enemmän aikaa kehittää ja johtaa yritystäsi.
Lyhyen hiljaisuuden jälkeen toimari totesi: “Tiedätkö, olet aivan oikeassa”.
Toimari aikoi pikapuoliin perustaa uuden yrityksen. Olen varma, että tällä kertaa hän jättää rutiinit ohjelmistoille ja keskittyy tärkeimpiin töihin.
Jäin miettimään, miksi toimari oli jättänyt toimintoja tehostavan ohjelmiston käytön kesken. Mieluummin ongelmat kuin sekava ohjelmisto? Käytön pitäisi olla alusta lähtien sujuvaa. Pakko tehdä asialle jotain ja nopeasti.